Signe Vad 2019
Udstillingsstedet Staldgade 74
Udstillingen er en nænsom fremtidsudstilling, om at gøre oprør mod menneskets udnyttelse og udryddelse af mennesker og det ikke-menneskelige. En modstandsbevægelse mod en destruktiv rigdom og grådighed, der har gjort menneske så benovet over egne fremskridt, at det udråbte sig til gud over universet. For derefter at arbejde ihærdigt på at genskabe jorden kunstigt, opbygget af egne kreationer og omdøbt til Dødsstjernen, med forbillede i Darth Vaders kunstige planet i Star Wars.
Modstandskampen hos Signe Vad består i at fornemme det sanselige og føle forbindelsen til ens egen natur og det spirende liv på planeten. Naturen ses ikke som noget romantisk, bagud-stræbende, men som en nøgtern fremtidig fællesskabstænkning, der inddrager alt liv i fællesskabet.
Udstillingen bliver til en installation, som angriber menneskelig fremmedgjorthed både materielt, metaforisk og sanseligt. Bevægelsen i udstillingen handler om at mærke forbindelsen til vores fælles kredsløb, og her bliver værkerne bliver til subtil modstandskamp og sansemodel for fællesskab og tværorganisk sameksistens. Værkerne opfordrer betragteren til at åbne for forbindelsen til sit eget indre, kroppen den konstant arbejdende natur vi grundlæggende er; opfordrer til at se skrøbeligheden og finurligheden i de ganske almindelige organiske vækster der omgiver os, ukrudtet som spirer frem alle vegne og som vi, mennesker måske også selv er.
The exhibition is a delicate vision of the future, a call to revolt against humanity's exploitation and eradication of humans and the non-human. It is a resistance movement against the destructive wealth and greed that have left humanity so enamored with its own progress that it declared itself the god of the universe, only to then work tirelessly to recreate Earth artificially, shaped by its own creations and renamed the Death Star, inspired by Darth Vader’s artificial planet in Star Wars.
Signe Vad's form of resistance is rooted in sensing the tangible and feeling the connection to one's own nature and the burgeoning life on the planet. Nature is not seen as something romantic or regressive but as a sober, forward-thinking vision of communal coexistence that includes all life.
The exhibition becomes an installation that challenges human alienation in a material, metaphorical, and sensory manner. The movement within the exhibition is about feeling the connection to our shared cycles, turning the works into subtle acts of resistance and sensory models for community and cross-organic coexistence. The works invite the viewer to open up to the connection with their own inner self, the body as the ever-working nature that we fundamentally are; they encourage seeing the fragility and whimsy in the ordinary organic growths around us, the weeds that sprout everywhere and which, perhaps, we humans are as well.
Installation view
Naturkonstruktion 2, Græs, jord, solsikke, latex. 2019 - Forgængeligt, dele kan genanv.
A Perfectly Rational Adjustment to an Insane World, Fotografi, ink jet print indramme 50x100 cm. 2019
Goodmorning Starshine, the Earth Says Hello, Fotografi, ink jet print på aluminium, 125x190 cm. 2019
Navnløs komstruktion og aske, Æg og aske i montre. 70x100 cm. 2019 - Forgængeligt, dele kan genanv.
Installation view
Placenta as a Rug 2, 100% Bomuldstæppe. 137x182 cm. 2018
Placenta as a Rug 1,100% Bomuldstæppe. 137x182 cm. 2018
Storm, Fotografi, ink jet print på aluminium, 100x127 cm. 2019
lacenta på print
Inkjet print på tegnepapir, 145 x 235 cm. 2018
Navnløs komstruktion og aske
Æg og aske i montre. 70x100 cm. 2019 - Forgængeligt, dele kan genanv.
Latex og blod, lavet på gulv
Latex og blod i ramme. 70x100 cm 2019.
Naturkonstruktion 1
Græs, solsikke, latex. 2019 - Forgængeligt, dele kan genanv.
Installation view
Placenta as a Rug 21 og 2, Bomuldstæppe. 137x182 cm. 2018
Storm, Fotografi, ink jet print på aluminium, 100x127 cm. 2019
Latex og blod, lavet på gulv, Latex og blod i ramme. 70x100 cm. 2019.
Latex på gulv, Lavet i samarbejde med Pernille Kjær Jørgensen - Forgængeligt, kan genanv.
Kulbunke og andet, Kul, naturmaterialer og andet materiale. 2019 - Forgængeligt
There Are No More Dolls In the Closet, Only a Respirato, Video, duration 16:18 min. 2018
Death to the Death Star, Fotografi, ink jet print rammet med museumglass 107x140 cm. 2019
A Perfectly Rational Adjustment to an Insane World
Fotografi, ink jet print indramme 50x100 cm. 2019
Death to the Death Star
Fotografi, ink jet print rammet med museumglass 107x140 cm. 2019
Placenta as a Rug 1 og 2, 100% Bomuldstæppe. 137x182 cm. 2018
Installation view
Naturkonstruktion 1, Græs, solsikke, latex. 2019 - Forgængeligt, dele kan genanv.
Kulbunke og andet, Kul, naturmaterialer og andet materiale. 2019 - Forgængeligt
Naturkonstruktion 2
Græs, jord, solsikke, latex. 2019 - Forgængeligt, dele kan genanv.
Installation view -
Goodmorning Starshine, the Earth Says Hello, Fotografi, ink jet print på aluminium, 125x190 cm. 2019
Placenta, White_01, Fotografi, ink jet print rammet med museumglass 107x140 cm. 2018
Navnløs komstruktion og aske, Æg og aske i montre. 2019 - Forgængeligt, dele kan genanv.
There Are No More Dolls In the Closet, Only a Respirato
Video, duration 16:18 min. 2018
Death to the Death Star